Savoir vivre w miejscu pracy

Człowiek żyjący w społeczeństwie powinien dostosowywać się ogólnie panujących w nim norm. Nie chodzi tutaj wyłącznie o przestrzeganie prawa czy rozróżnianie dobra od zła. Również w codziennych kontaktach międzyludzkich warto postępować w zgodzie z zasadami, opracowanymi po to, aby ułatwić nam życie. Savoir vivre, francuski termin, w którego zakres wchodzą ogólnie przyjęte normy dobrych manier, dotyczy wielu kategorii życia – podróży, relacji rodzinnych czy zachowania się przy stole. Także w miejscu pracy powinniśmy wiedzieć, jakie postępowanie może się wiązać z niezadowoleniem współpracowników.
Domowe posiłki w biurze
Większość osób przynajmniej raz w tygodniu spożywa w pracy lunch przyniesiony z domu. Niestety, w wielu biurach nie mamy udostępnionej specjalnej strefy socjalnej, dlatego musimy zjeść obiad przy własnym biurku. Jednak zanim to uczynimy, powinniśmy spytać współpracowników, czy im to nie przeszkadza – warto w tym celu ułożyć z nimi ogólne zasady tego dotyczące. Jednak w sytuacji, kiedy w pomieszczeniu znajduje się pracodawca lub klient, jedzenie powinniśmy odłożyć na bok i dokończyć po ich wyjściu. Dbajmy również oto, aby spożywane przez nas dania nie miały zbyt intensywnego zapachu.
Korzystanie z przestrzeni socjalnej
Coraz więcej firm adaptuje specjalne aneksy kuchenne, w których pracownicy mogą przechowywać jedzenie oraz je spożywać. Dbałość o taką przestrzeń również świadczy o naszym dobrym wychowaniu. Pamiętajmy, aby zawsze posprzątać po sobie, umyć kubek, przetrzeć blat itp. Jeżeli zabraliśmy jakiś przedmiot z kuchni, powinniśmy odnieś go na miejsce, kiedy jest już niepotrzebny. Jeśli przechowujemy w lodówce swoje produkty, możemy je podpisać swoim nazwiskiem, a pod koniec tygodnia powinniśmy wyrzucić niepotrzebne artykuły, aby się nie zepsuły.
Korzystanie z telefonu
Obecnie praktycznie każda dorosła osoba posiada telefon komórkowy, dlatego jego obecność w miejscu pracy jest powszechna. Jeśli chcemy korzystać z komórki w pracy, przed wejściem do biura powinniśmy wyciszyć wszystkie dzwonki – głośna melodia w naszym aparacie może dekoncentrować współpracowników. Jeśli chcemy wykonać telefon nie związany z pracą, lepiej opuścić pomieszczenie, aby nie dzielić się prywatnymi sprawami z otoczeniem. Jeżeli przeprowadzamy rozmowę z kontrahentem, starajmy się mówić spokojnie, w stałej tonacji, nie podnosząc głosu. Nie odbierajmy cudzych telefonów, chyba że ktoś nas wyraźnie o to poprosi.
Relacje z współpracownikami
Tak jak w każdej sytuacji życiowej, również w biurze starajmy się odnosić do innych z szacunkiem. Używajmy form grzecznościowych, starajmy się uśmiechać do drugiej osoby. Kiedy ktoś poprosi nas o pomoc, warto jej udzielić, lub wskazać inną, kompetentną osobę. Wszelkie obmawianie za plecami współpracowników z innym kolegą nie może mieć miejsca – nawet jeśli łączą nas mniej formalne relacje. Jeżeli mamy problem z punktualnością, powinniśmy wstawać wcześniej – spóźnianie się do pracy świadczy o braku szacunku do innych.
Będąc pracownikiem danej firmy, jednocześnie jesteśmy jej reprezentantem. Z tego powodu nasze zachowanie w miejscu pracy jest bardzo ważne, szczególnie jeśli dotyczy klientów. Również koegzystowanie z współpracownikami będzie przebiegać po naszej myśli, jeśli tylko obdarzymy ich szacunkiem i nie będziemy dla nich problematyczni. Klikając na ten artykuł, dowiesz się więcej na temat zasad, jakimi powinno się kierować w miejscu pracy.