Rodzaje stojaków rowerowych

Narastająca moda na przesiadanie się z samochodów oraz publicznych środków transportu na rower zmusza ludzi do poszukiwania miejsca na swój jednoślad. Parkując go najlepiej jest poszukać stojaka wzorcowego, czyli stojaka, który będzie w kształcie odwróconej litery „U”. Taki stojak rowerowy posiada charakterystyczne dla siebie cechy.
Przede wszystkim pozwala na jednoczesne przypięcie koła oraz ramy roweru, co jest niezwykle istotne, by jak najlepiej zabezpieczyć rower przed ewentualną kradzieżą. Dodatkowo pozwala na mocne przytwierdzenie konstrukcji stojaka do podłoża oraz można oprzeć rower ( jest to istotne w sytuacji, kiedy rower nie posiada podpórki). Dużą zaletą jest jeszcze fakt, że nie powoduje uszkodzeń roweru, a także pozwala na przypięcie różnych rodzajów i wielkości rowerów (mogą to być dziecięce, z koszykami, poziome i tym podobne). Stojak, który spełnia takie cechy może również przybrać inne kształty(książki, smoka wawelskiego, żubra, czy też krasnoludka). Nadaje to wtedy oryginalnego charakteru.
Niestety, najpopularniejszym stojakiem rowerowym jest potocznie zwana „wyrwikółka”, która nie spełnia standardowych kryteriów na wystarczającym poziomie. Przede wszystkim w żadnym stopniu nie minimalizuje ryzyka kradzieży roweru, a odkręcenie koła jest paro sekundowym zabiegiem i wcale nie wymaga forsowania zapięcia. Dodatkowo jednoślad w takim stojaku rowerowym nie jest stabilny, jego przechył może prowadzić do wygięcia koła lub też tarczy hamulców tarczowych. Można też wspomnieć, że niektóre z nich uniemożliwiają wstawienie rowerów z grubszymi oponami. W przypadku niektórych typów „wyrwikółek” na przykład w przypadku stojaku, który jest w kształcie spirali zapięcie roweru kłódką szeklową jest utrudnione lub wręcz niemożliwe.
GDY NIE MA STOJAKA ROWEROWEGO
Może jednak wyniknąć taka sytuacja, że stojaka nie będzie w pobliżu. Jeśli go zabraknie najlepszym sposobem do zabezpieczenia jednośladu jest na przykład użycie latarni, solidnego ogrodzenia, znaku drogowego, ławki czy też słupa.
Należy w szczególności unikać elementów, które są słabo zamocowane do podłoża, słupów i znaków, przez które możliwe jest przełożenie blokady górą. Nie można również ( nawet jeśli się człowiek bardzo spieszy) blokować wejścia i zostawiać rower na klatkach schodowych. Nie tylko utrudni to poruszanie się po bloku, ale także właściciel może narazić się na kradzież.
Artykuł przygotowany w oparci o materiały dostarczone przez firme Calus-P